پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 مهر 1402 - 20:49

دفاع از امت اسلامی، صلابت واقتدار ایران

سفر هفته گذشته رئیس جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در هفتاد و هشتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، فرصت مناسبی را برای دفاع مقتدرانه از امت اسلامی و تأکید بر حقوق حقه ملت ایران و محکوم‌کردن تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه مردم ایران فراهم کرد.
کد خبر : 15161

پایگاه رهنما:

مجمع عمومی سازمان ملل یکی از 5 رکن اساسی و مهم سازمان ملل متحد و یکی از مهمترین تریبون‌های جهانی و بین‌المللی است و حضور در این مجمع برای رؤسای جمهور و مقامات کشورهای مختلف  زمینه ای را ایجاد می کند تا دیدگاه‌ها و نظرات کشور خود را برای افکار عمومی جهان مطرح و در دیدار با سران دیگر کشورها نیز روابط سیاسی واقتصادی را تحکیم بخشند. ایران در طول ۴۰ سال گذشته توانسته از طریق این تریبون جهانی بسیاری از مواضع، موضوعات و مسائل مورد نظر خود را دنبال  نماید.

از نکات بارز سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل در سال جاری، بالاگرفتن قرآن توسط ایشان درمقابل جهانیان  بود. ایشان در سخنان خود تأکید می کنند که: «قرآن تأمین کننده سعادت بشر است و مگر قرآن چه فرموده است که کینه مستکبرین را برانگیخته است؟ قرآن از وحدت بشر سخن می‌گوید و اینکه همه ساکنان زمین همچون خواهر و برادر هستند و از یک پدر و مادر هستند. قرآن انسان را نماینده خداوند و زن و مرد را با وجود تفاوت‌ها مکمل هم و مساوی در محضر خداوند می‌داند. قرآن از حریم خانواده دفاع می‌کند و کودک را امانت خداوند می‌داند. صداقت در معاملات، خدمت به محرومان و مبارزه با فقر و فحشاء و تبعیض محتوای قرآن کریم است». ایشان سپس با اشاره به رفتار برخی از سردمداران کشورهای غربی در حمایت از افراطیون در اهانت به قرآن و ارزشهای دینی یادآور می شوند: «سوزاندن کتاب مقدس قرآن تا منع حجاب در مدارس و ده‌ها تبعیض شرم آور دیگر شایسته پیشرفت انسان معاصر نیست. پشت پرده این نفرت فراکنی‌ها اهداف بزرگ‌تری وجود دارد و اشاره به آزادی بیان در این موارد گمراه کننده است».

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حضور رئیس‌جمهور در مجمع‌عمومی سازمان ملل، دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های حاضر از کشورهای مختلف و شکست راهبرد منزوی‌سازی ایران است که در سال های اخیر ازسوی آمریکا و برخی دولت‌های غربی پیگیری شده‌است. از سوی دیگر بهره‌گیری مؤثر از فرصت حضور در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل با به‌کارگیری مناسب ابزار «دیپلماسی عمومی»، از اصلی‌ترین دلایل اهمیت حضور رئیس جمهور و وزیر امورخارجه ایران در نیویورک محسوب می‌شود. حضور در نشست‌های مختلف با گروه‌های نخبگانی آمریکا در بخش‌های متنوع، فرصتی را برای تشریح دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی در عرصه‌های مختلف پدید آورده ‌است. این موضوع درحالی ‌است که دولت آمریکا با همراهی برخی کشورهای اتحادیه ‌اروپا با درپیش گرفتن رویکرد دخالت در امور داخلی ایران، کوشیده‌اند جمهوری ‌اسلامی را بیش ‌از گذشته تحت‌ فشار قرار دهند.

انجام رایزنی‌ها با طرف‌های اروپایی یکی دیگر از دستور کارهای سفر رئیسی به نیویورک به‌ شمار می‌رود. کارشناسان معتقدند با توجه به توافق اخیر ایران و آمریکا به‌منظور تبادل ‌زندانیان و آزادسازی منابع مسدود شده ایران در برخی کشورها از یک‌سو و اتخاذ رویکردهای ضدایرانی توسط تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس)، رایزنی‌ها در حاشیه مجمع هفتاد و هشتم می‌تواند ضمن شکست راهبرد غرب در متهم سازی ایران در موضوع پروند هسته ای، فرصتی را برای طرح دیدگاه های ایران فراهم کند.

طرح مواضع ایران در مورد مهمترین تحولات جهانی نظیر جنگ اوکراین وخنثی سازی جنگ روانی غرب در متهم سازی ایران در این زمینه از دیگر اهداف این سفر بوده است.طی یک‌سال گذشته آمریکا و برخی دولت‌های غربی تلاش ویژه‌ای صرف کردند تا این‌گونه القا کنند که جمهوری‌اسلامی از طریق فروش انواع پهپادها و تسلیحات نظامی به روسیه، در جنگ اوکراین مشارکت داشته‌است. برهمین اساس هم بود که در ماه‌های اخیر شاهد اعمال تحریم‌های گسترده‌ای دراین زمینه ازسوی دولت‌های غربی بوده‌ایم. دراین میان اما مقام‌های مسئول در تهران بارها تاکید کرده‌اند موضع جمهوری‌اسلامی در قبال بحران اوکراین، «رفع مشکلات از طریق گفت‌وگوهای سیاسی» است . درچنین شرایطی کارشناسان معتقدند حضور رئیس‌جمهور در مجمع‌عمومی فرصت مغتنمی به ‌منظور تشریح مواضع و دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی دراین عرصه است.

 اما آنچه که به سفر امسال رئیس جمهور ایران در سال جاری اهمیت بیشتری می دهد، شرایط داخلی و منطقه ای ناظر بر جمهوری اسلامی ایران است، سفر در شرایطی اتفاق می افتد که ایران موفق شده یکی از پیچیده ترین فتنه هایی که غربی ها در سال گذشته  برای شکست وفروپاشی نظام اسلامی طراحی وبه اجرا در آورده بودند با اقتدار پشت سر بگذارد و انسجام وثبات داخلی خود را به رخ جهانیان بکشد،دولت توانسته امنیت را در کشور برقرار، ثبات نسبی را در بازار ایجاد، امید را برای فردایی بهتر از امروز فراهم کند، تأثیر این تحول را این روزها در گسترش روابط منطقه ای وجهانی ایران می توان دید، به ویژه آنکه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و عضویت ایران در بریکس وزن ایران را در تحولات جهانی افزایش داده و به همین دلیل  شنیدن مواضع کشورمان از زبان  آقای رئیس جمهور برای مخاطبان بین‌المللی بسیار با اهمیت است.

از همین رو است که آیت الله رئیسی در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک اعلام کرد: «صدای ما امروز رساتر از همیشه است چرا که ما سال گذشته پیروزی بزرگی را مقابل جنگ شناختی و جنگ ترکیبی دشمن پشت سر گذاشتیم. تصور دشمن این بود که با این تکانه‌ها، درخت تناور انقلاب اسلامی دچار مشکل می‌شود. غافل از اینکه این محاسبه هم چون گذشته اشتباه است و ملت ایران این مبارزه را پیروزمندانه پشت سر گذاشت.»  عباس حاجی نجاری

ارسال نظرات